Besöksundersökningar

Vi skapar nya insikter om era besökare

Vi skräddarsyr alltid våra besöksundersökningar utifrån era specifika mål och förutsättningar. Genom åren har vi genomfört ett stort antal besöksundersökningar på olika platser i Sverige, vilket gör att vi har god förståelse för hur man på bästa sätt designar mätningen för att nå huvudsyftet: att lära sig mer om sina besökare. Det är kärnan i varje besöksundersökning, även om vägen dit kan se olika ut.

Generellt sett använder vi oss alltid av på plats-intervjuer som huvudsaklig metod för datainsamling när vi genomför besöksundersökningar. Anledningen till detta är att man oftast saknar kontaktuppgifter till sina besökare, det finns helt enkelt inget annat sätt att nå hela målgruppen. Resenärer som bokar aktiviteter lämnar i samband med det ofta ut sin mejladress, vilket kan fungera som kontaktyta för enkäter, men på så sätt når man långt ifrån alla. När vi genomför undersökningen fungerar vi som ett fönster mot era besökare. Vi är på plats i er region eller kommun under en period, oftast under sommaren, och samtalar med de som kommit dit för att uppleva något. Den data vi samlar in under dessa samtal förädlar vi sedan till en pedagogisk rapport.

Perspektivet för en besöksundersökning kan variera, men vanligast är att undersökningen utgår från besökare i en kommun. Ofta kan fokus även ligga på besökare på ett specifikt besöksmål eller i en hel region.

Besöksundersökningen kan drivas av ren nyfikenhet - ofta genomför vi en så kallad nollmätning, då kommunen eller regionen saknar någon större kunskap om sina besökare. Då är det viktigt att börja någonstans, och sedan bygga vidare på de nya insikterna. I andra fall vill våra kunder testa något konkret, exempel på sådana frågeställningar är:

  • Har den digitala kampanjen nått ut till våra besökare så som vi önskat?

  • Hur stor andel av våra besökare är bosatta i Tyskland?

  • Hur stor andel av våra besökare sover över i vår kommun?

  • Varför väljer våra besökare att resa hit?

  • Hur mycket spenderar våra besökare under sina besök här, och på vad?

Ovan frågeställningar är exempel på sådana frågor som vi har ställt till tiotusentals besökare på mängder av olika destinationer. Detta har resulterat i en gedigen databas, vilket gör att ni enkelt kan jämföra ert resultat med andra destinationer.

På Research One brinner vi för att skapa insikter kring besök i alla dess former. Kontakta oss gärna om du vill veta mer om hur vi skulle kunna hjälpa er.